🚪 Pokój 4.104
Absolwentka filologii polskiej (specjalizacje: pedagogiczna i dziennikarska) oraz filologii germańskiej (specjalizacje: pedagogiczna i tłumaczeniowa) na Uniwersytecie Łódzkim. Stypendystka programów ERASMUS i DAAD (studia na Uniwersytecie Karla-Eberharda w Tybindze). Praca doktorska Kognitywne aspekty reprezentacji emocji w niemieckiej i polskiej liryce ekspresjonistycznej obroniona na Uniwersytecie Łódzkim w 2011 r. Od 2012 r. zatrudniona na etacie adiunkta w Katedrze Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii UŁ. Laureatka Nagrody Naukowej Fundacji UŁ w 2014 r.
Zainteresowania badawcze
kognitywizm w badaniach literackich, teoria afektu i emotion studies, niemiecka i polska literatura modernistyczna.
Ostatnio prowadzone zajęcia
- Seminarium literaturoznawczo-kulturoznawcze: Emocje w literaturze.
- Pisanie tekstów dziennikarskich
- Przekład tekstów naukowych
Monografie samodzielne, redakcja monografii zbiorowych, specjalne wydania czasopism
- Reprezentacje emocji w liryce ekspresjonistycznej. Analiza kognitywistyczna. Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
- Polnisch-deutsche Duette. Interkulturelle Begegnungen in Literatur, Film, Journalismus (1990-2012), Renata Cieślak, Franz Fromholzer, Friedmann Harzer, Karolina Sidowska, Neisse Verlag, Dresden 2013.
- Literatur, Utopie und Lebenskunst, red. Elżbieta Kapral, Karolina Sidowska, Lodzer Arbeiten zur Literatur- und Kulturwissenschaft t.3, Peter Lang, Frankfurt a. M. 2014.
- Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XXI i XXI wieku, Karolina Sidowska, Monika Wąsik, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
- Vom Gipfel der Alpen… Schweizer Drama und Theater im 20. und 21. Jahrhundert, red. Karolina Sidowska, Monika Wąsik, Peter Lang, Berlin 2019.
Artykuły i rozdziały w monografiach
- Obraz kobiety w twórczości Juliana Tuwima, w: Julian Tuwim. Biografia, twórczość, recepcja, red. K. Ratajska, T. Cieślak, Wyd. UŁ, Łódź 2007, s. 111-129.
- Oko w oko z rzeczywistością – o prozie Mirosława Nahacza, w: Polska literatura najnowsza – poza kanonem, red. P. Kierzek, Wyd. UŁ, Łódź 2008, s. 271-284.
- Oblicza humoru Juliana Tuwima, w: Teorie – praktyka – zastosowania, t. 1/2: Zrozumieć humor, red. S. Dżereń-Głowacka, A. Kwiatkowska, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2009, s. 227-238.
- Lustro a groza w literaturze, w: Symbolika oka w literaturze i sztuce, red. A. Borkowski, E. Borkowska, J. Sawicka-Jurek, Wyd. stowarzyszenie tutajteraz, Siedlce 2009, s. 143-152.
- Bilder der Emotionen in der modernen Prosa. „Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge“ von R. M. Rilke und „Die Zimtläden“ von B. Schulz (Obrazy emocji w prozie modernistycznej. „Pamiętnik Malte Lauridsa Brigge” R. M. Rilkego i „Sklepy cynamonowe” B. Schulza), „Zagadnienia Rodzajów Literackich“ t. LII, z. 1-2 (103-104) Łódź 2009, s. 149-170.
- Świat na opak. Aksjologia przestrzeni ekspresjonistycznych, w: Przestrzenie (tekstów) kultury, red. N. Lemann, J. Czurko, M. Drabikowska, A. Jurek, Wyd. Piktor, Łódź 2009, s. 51-57.
- Übersetzbarkeit der Gefühle in Rilkes Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge und der polnischen Übersetzung von W. Hulewicz (Przekładalność uczuć – Malte Rilkego a polski przekład Hulewicza), w: Übersetzbarkeit zwischen den Kulturen, B. Kremberg, A. Pełka, J. Schildt, Wyd. Peter Lang, Frankfurt a. M. 2010, s. 241-255.
- Rausch – Macht – Gefühl. Zur Rolle des Ekels bei Friedrich Nietzsche (Upojenie – władza – uczucie. O roli wstrętu u Fryderyka Nietzschego) w: Nietzsche – Macht – Größe. Nietzsche – Philosoph der Größe der Macht oder der Macht der Größe? Volker Caysa, Konstanze Schwarzwald, De Gruyter: Berlin / Boston 2011, s. 259-270.
- (mit Volker Caysa) Der Gestank der Heimat – herrlich eklig! (Smród ojczyzny – wspaniale odrażający!), http://www.emscherplayer.de/, 5/ 2011
- Die Rezeption des griechischen Mythos in Dürrenmatts Ballade von Minotaurus, w: Variable Konstanten. Mythen in der Literatur, red. K. Jaśtal, A. Palej, A. Dąbrowska, P. Moskala, Neisse Verlag, Dresden/Wrocław 2011, s. 347-355.
- Kognitywne aspekty modernistycznego doświadczenia wielkiego miasta w literaturze niemieckiej, w: Doświadczenie nowoczesności. Perspektywa polska – perspektywa europejska, red. Ewa Paczoska, Joanna Kulas, Mikołaj Gołubiewski, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 221-232.
- Die lebendigen und die toten Großstädte der Expressionisten. Das Bild der Stadt in der expressionistischen Lyrik, w: Industriekulturen: Literatur, Kunst und Gesellschaft, Marcin Gołaszewski, Kalina Kupczyńska, Peter Lang, Frankfurt a. M. 2012, s. 177-185.
- Möglichkeit einer Utopie? Die literarischen Visionen Michel Houellebecqs, „Berliner Debatte Initial“ 4 (23)/2012, s. 34-40.
- Techniczne zaplecza literatury. Wpływ medium na kształt tekstu na przykładzie maszynopisów F. Nietzschego „Schreibmaschinenetexte”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. LV, z. 2 (110) 2012, s. 201-214.
- (mit Joanna Jabłkowska) Literatur- und Kulturzeitschriften in Polen. „die horen“ 250 (Jg. 58) / 2013, zusammengestellt von Sascha Feuchert und Jürgen Krätzer, S. 215-221.
- (mit Renata Cieślak) Polnische Stimmen in Deutschland, w: Polnisch-deutsche Duette. Interkulturelle Begegnungen in Literatur, Film, Journalismus (1990-2012), Renata Cieślak, Franz Fromholzer, Friedmann Harzer, Karolina Sidowska, Neisse Verlag, Dresden 2013, S. 13-18.
- Ethische Literaturkritik in den Zeiten der postmodernen Blassiertheit, w: Repräsentationen des Ethischen. Festschrift für Joanna Jabłkowska, Kalina Kupczyńska, Artur Pełka, Peter Lang, Frankfurt a. M. 2013, S. 13-24.
- Literatura a przełamywanie wstydu, w: „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. LVI, z. 2 (112)/ 2013, s. 211-222.
- Utopischer Wunsch nach dem Glück im Schaffen Michel Houellebecqs, w: Literatur, Utopie und Lebenskunst, red. Elżbieta Kapral, Karolina Sidowska, Lodzer Arbeiten zur Literatur- und Kulturwissenschaft t.3, Peter Lang, Frankfurt a. M. 2014, S. 151-163.
- Schamlose Körper in der Gegenwartsliteratur, w: Der Körper als mediales Politikum in den (post)sozialistischen Kulturen und Literaturen, red. Torsten Erdbrügger, Stephan Krause, Universitätsverlag Winter, Heidelberg 2014, S. 241-255.
- Scham und Schamlosigkeit in der Gegenwartsliteratur. Oder: Warum wir Tabus brauchen, w: Germanistische Werkstatt 6, red. Małgorzata Jokiel, Daniela Pełka, Prace Germanistyczne t. 6, Uniwersytet Opolski, Opole 2014, s. 277-287.
- Approaches Towards Shame in Contemporary Polish Literature, w: On-line/Off-line. Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, eds. Peter Gärdenfors, Willian Powers, Jarosław Płuciennik, Michał Wróblewski. Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015, S: 75-87.
- Neue Emigranten – zur neuesten Prosa polnischer Autoren in Deutschland, w: Zwischen Orten, Zeiten und Kulturen. Zum Transitorischen in der Literatur, red. Jolanta Pacyniak, Anna Pastuszka, Peter Lang, Frankfurt a. Main 2016, s. 219-230.
- (mit Joanna Jabłkowska, Artur Pełka) Panorama der Literatur- und Übersetzungslandschaft, w: Übersetzungslandschaften. Themen und Akteure der Literaturübersetzung in Ost- und Mitteleuropa, red. Schamma Schahadat, Stepan Zbytovsky, Transkript Verlag, Bielefeld 2016, s. 161-180.
- Dürrenmatts Ballade vom Minotaurus, w: Denken des Empraktischen, red. Konstanze Caysa, Harko Benkert, Peter Lang, Frankfurt a. Main 2016, s. 315-321.
- Die Universität im Zerrspiegel der Literatur, w: Literatur, Sprache und Institution, red. Joanna Jabłkowska, Kalina Kupczyńska, Stephan Müller, Preasens Verlag, Wien 2016, s. 184-194.
- Verlust und Wiederfindung der Identität in Kathrin Schmids Roman „Du stirbst nicht“, w: Sprache und Identität – Philologische Einblicke, red. Edyta Grotek, Katarzyna Norkowska, Frank & Timme, Berlin 2016, S. 19-26.
- Heimatlos oder doppelt beheimatet? Polnische Prosa aus Deutschland, w: Raum-Gefühl-Heimat. Literarische Repräsentationen nach 1945, red. Garbine Iztueta, Mario Saalbach, Iraide Talavera, Carme Bescansa, Jan Standke, LiteraturWissenschaft.de, Marburg 2017, s. 69-81.
- Zur deutschen und polnischen Lyrik aus der Kriegszeit, w: Der erste Weltkrieg in der Literatur. Zwischen Autobiographie und Geschichtsphilosophie, red. Anna Wołkowicz, Peter Lang, Frankfurt a. Main 2018, s. 65-76.
- Ritual und Tabubruch bei Witold Gombrowicz. Anhand von „Pornographie“ und „Trauung“, w: Kunst-Rituale, Ritual-Kunst. Zur Ritualität von Theater, Literatur und Musik in der Moderne, red. Saskia Fischer, Birgit Mayer, Königshausen&Neumann, Würzburg 2019, s. 168-177.
- Das Mythisieren der Wirklichkeit – das Projekt von Bruno Schulz im Hinblick auf die Dichtung Rainer Maria Rilkes, w: Slawisch-deutsche Begegnungen in Literatur, Sprache und Kultur 2017, red. Sanja Cimer, Stephanie Jug, Ana Keglević, Sonja Novak, Dr Kovač, Hamburg 2019, s. 149-159.
- (z: Monika Wąsik) Nieznośna lekkość (nie)bytu, czyli o bohaterach nieco smutnych komedii Lukasa Lindera, w: Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XXI i XXI wieku, Karolina Sidowska, Monika Wąsik, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 165-172.
- (z Monika Wąsik): Die unerträgliche Leichtigkeit des (Nicht-Vorhanden-)Seins oder über die Helden der etwas traurigen Komödien von Lukas Linder, w: Vom Gipfel der Alpen… Schweizer Drama und Theater im 20. und 21. Jahrhundert, red. Karolina Sidowska, Monika Wąsik, Peter Lang, Berlin 2019, s. 235-244.
Recenzje i komentarze
- Młodzi rozleniwieni, „Fraza” nr 4 (42) 2003 – 1 (43) 2004, s. 286-288.
- Siedząc na przystanku, „Fraza” nr 3-4 (45-46) 2004, s. 308-310.
- Postmodernizm i dekonstrukcja, „Fraza” nr 4 (50) 2005, s. 299-302.
- Horror powrotu, „Folia Litteraria Polonica” nr 10, Wyd. UŁ, 2008.
- rec. Anna Łebkowska „Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. LII, z. 1-2 (103-104) Łódź 2009, s. 219-225.
- rec. Gabriele Rita Hauch: Binden und Befreien. Witold Gombrowiczs Diskurs der Zweifaltigkeit, „Zagadnienia Rodzajów Literackich“, t. LVII, z. 1 (113) Łódź 2014, s. 319-323.
Publikacje popularnonaukowe
- Koszyk z niespodzianką – o „Wiklinie” Leopolda Staffa, „Fraza” nr 3 (49) 2005, s. 81-91.
- Polski specjał w niemieckim menu, „Tygiel Kultury” 4-6 (196-198) 2012, s. 50-56.
- Obśmiany reżim. Fenomen popularności Wladimira Kaminera w Niemczech, w: „Tygiel Kultury” 1-6 (217-222) 2015, s. 45-50.
- hasła: Art Club, Nowe Malarstwo (Neue Malerei), Prater, w: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego, red. Krzysztof Ruchniewicz, Marek Zybura, Wyd. Nauka i Innowacja, Poznań 2019, s. 33, 267-268, 308-309.
Aktualnie prowadzone projekty naukowe
- Wokół problemów inności i interkulturowości.
- Zagadnienie wstydu i bezwstydu w polskiej i niemieckiej literaturze współczesnej
- Wstyd i bezwstyd w literaturze współczesnej
Zakończone projekty naukowe
- Polsko-niemieckie duety. Literatura z serca Europy 1990-2012, we współpracy z Uniwersytetem w Augsburgu, kierownik projektu: dr Renata Cieślak,
- SCENA czyli Most. Teatr i dramat jako czynniki polsko-niemieckiego transferu kulturowego po roku 1989, kierownik projektu: prof. Małgorzata Leyko
- Pozbawieni ojczyzny czy podwójnie zakorzenieni? Polska proza w Niemczech.
- Emotywny obraz ojczyzny w literaturze.
- 20-22.09.2017, Vitoria-Gasteiz (Hiszpania), Erinnerung als Entfremdung. Das Unheimliche des Raumes am Beispiel des Erinnerungsortes Danzig bei Stefan Chwin (Pamięć jako wyobcowanie. Niesamowitość miejsca na przykładzie Gdańska jako miejsca pamięci w twórczości Stefana Chwina)
- 23-26.03.2017, Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Germańskiej, „Aus mir braust finstre Tanzmusik (…)“ Zur Rolle der Musik in der Lyrik Else Lasker-Schülers
- 13-15.11.2016, Instytut Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego, Ehemalige Migrationen, heutige Identitätsfragen. Anhand des Romans „Niebko“ (Das Himmelchen) von Brygida Helbig
- 4-9.10.2016, GiG Tagung Usti nad Labem/Praha, Łódź – die Stadt der vier Kulturen
- 9-11.06.2016, Uniwersytet Łódzki, Der Mann aus der Schweiz oder wie man ein Autor wird. Zum dramaturgischen Schaffen von Lukas Linder (Człowiek ze Szwajcarii albo jak stać się autorem. O dramatycznym dorobku Lukasa Lindera)
- 15-17.11.2015, Uniwersytet Mikołaja Kopernika Toruń, Verlust und Wiederfindung der Identität im Roman „Du stirbst nicht“ von Kathrin Schmidt (Utrata i odzyskanie tożsamości w powieści Kathrin Schmidt „Du stirbst nicht“)
- 23-25.09.2015, Universität des Baskenlandes Vitoria-Gasteiz (Hiszpania), Heimatlos oder doppelt beheimatet? Polnische Prosa aus Deutschland
- 23-26.10.2014, Uniwersytet Łódzki, Universität im Zerrspiegel der Literatur. Dietrich Schwanitz: Der Campus
- 16-17.09.2014, UMCS Lublin, Neue Emigranten – zur neusten Prosa polnischer Autoren in Deutschland.
- 20-21.06.2014, Universitat Bielefeld (Niemcy) Ritual und Tabubruch bei Witold Gombrowicz (anhand von Pornographie und Trauung)
- 12-15.03.2014, Uniwersytet Warszawski, Die Erfahrung des Ersten Weltkriegs in der deutschen und polnischen Dichtung der Kriegsperiode
- 19-21.09.2013, Universitat Leipzig (Niemcy), Schamlose Körper in der polnischen und deutschen Literatur nach 1989
- 13-14.06.2013, Uniwersytet Łódzki, Literatura a przełamywanie wstydu
- 14-15.05.2013 Uniwersytet Opolski, Scham und Schamlosigkeit in der polnischen und deutschen Literatur der Gegenwart
- 24-25.05.2012, Uniwersytet Łódzki, Techniczne zaplecza literatury. Wpływ medium na kształt tekstu na przykładzie maszynopisów F. Nietzschego („Schreibmaschinentexte”)
- 10-13.05.2012, Uniwersytet Łódzki, Möglichkeit einer Utopie? Die literarischen Visionen Michel Houellebecqs (Możliwość utopii? Literackie wizje Michela Houellebecqa)
- 09-2.10.2011, Uniwersytet Łódzki, Die lebendigen und die toten Großstädte der Expressionisten. Das Bild der Stadt in der expressionistischen Lyrik (Żywe i martwe miasta ekspresjonistów. Obraz miasta w liryce ekspresjonistycznej)
- 17-19.09.2010, Uniwersytet Jagielloński Kraków, Die Rezeption des griechischen Mythos in Dürrenmatts Ballade von Minotaurus (Recepcja antycznego mitu w balladzie „Minotaurus“ F. Dürenmatta)
- 22-22.05.2010, Uniwersytet Łódzki, Między futuryzmem a ekspresjonizmem. Postulaty Marinettiego a praktyka twórcza ekspresjonistów niemieckich
- 27-30.08.2009, Naumburg (Niemcy), Rausch – Macht – Gefühl. Zur Rolle des Ekels bei Friedrich Nietzsche (Upojenie – władza – uczucie. O roli wstrętu u F. Nietzschego)
- 5-7.06.2009, Uniwersytet Warszawski, Kognitywne aspekty doświadczenia wielkiego miasta jako doświadczenia nowoczesności
- 12-13.12.2008, Uniwersytet Łódzki, Świat na opak. Aksjologia przestrzeni ekspresjonistycznych;
- 29-31.05.2008, Piotrków Trybunalski, Oblicza humoru Juliana Tuwima
- 25-27.04.2008, Uniwersytet Łódzki, Übersetzbarkeit der Gefühle – am Beispiel von „Malte” R. M. Rilkes und der Übersetzung von W. Hulewicz (Przetłumaczalność uczuć – na przykładzie „Maltego“ R. M. Rilkego i polskiego przekładu wg Hulewicza)
- 05.-01.06.2005, Siedlce, Lustro a groza w literaturze
- 17-18.11.2004, Uniwersytet Łódzki, Ucieczki od rzeczywistości w prozie Mirosława Nahacza
-
18-20.10.2018, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Slawisch-deutsche Begegnungen. Begegnungsorte,
Tytuł referatu: Begegnungen mit Deutschland und den Deutschen in der Prosa emigrierter polnischer Autoren zu Ende des 20 Jahrhunderts (B. Helbig „Engel und Schweine“)
-
22-23.03.2018, Instytut Germanistyki Uniwersytetu Opolskiego 8.Internationale Germanistische Werkstatt,
Tytuł referatu: Moderne Phantasmagorien – Bruno Schulz und Alfred Kubin im Vergleich (Fantasmagorie modernistyczne – analiza porównawcza twórczości Brunona Schulza i Alfreda Kubina)
- Lethe-Effekte – Forensik des Vergessens, Uniwersytet Łódzki, 09-11.10.2019
Tytuł referatu: Vergessen als Befreiung – ein Versuch zum Roman Milan Kunderas „Das Buch vom Lachen und vom Vergessen“
- Heimat und Gedächtnis heute. IV Internationale Tagung, Uniwersytet Kraju Basków, Vitoria-Gasteiz (Hiszpania), 25-27.09.2019
Tytuł referatu: Schwierige Heimatgefühle der Emigrierten anhand von „Wir, Strebermigranten“ (2017) von Emilia Smechowski
- Slawisch-deutsche Begegnungen. Begegnungsorte, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 18-20.10.2018
Tytuł referatu: Begegnungen mit Deutschland und den Deutschen in der Prosa emigrierter polnischer Autoren zu Ende des 20 Jahrhunderts (B. Helbig „Engel und Schweine“)
- Internationale Germanistische Werkstatt, Instytut Germanistyki Uniwersytetu Opolskiego, 22-23.03.2018
Tytuł referatu: Moderne Phantasmagorien – Bruno Schulz und Alfred Kubin im Vergleich (Fantasmagorie modernistyczne – analiza porównawcza twórczości Brunona Schulza i Alfreda Kubina)
- Slawisch-deutsche Begegnungen in Literatur, Sprache und Kultur, Filozofski Fakultet Osijek (Chorwacja), 27-28.10.2017
Tytuł referatu: „Das Mythisieren der Wirklichkeit“ – das Projekt von Bruno Schulz in Bezug auf die Dichtung R.M.Rilkes („Mityzacja rzeczywistości“ – projekt Brunona Schulza w kontekście poezji Rainera Marii Rilkego)
- stypendium w programie ERASMUS, Tybinga 2006
- stypendium naukowe DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej), Tybinga 1.06. – 31.08.2008
- wyjazdy w ramach wymiany ERASMUS+ (Bielefeld 2011 i 2012, Tybinga 2014, Bamberg 2015, Ratyzbona 2017)
- Szkoła Letnia PALA Student Summer School 2011: Narrative, Stylistics and Emotion, Roosevelt Academy, Middelburg (The Netherlands) 15-19.08.2011